NSF
Nordvästra Skånes Flygklubb

Flygklubben

Nordvästra Skånes Flygklubbs Historia

Nordvästra Skånes Flygklubb bildades i Helsingborg 1939. Den hette från början Hälsingborgs Flygklubb, men namnet ändrades sedan verksamheten flyttades till Höganäs.

Klubbens första flygplan inköptes i form av en byggsats. Det var en glidare s.k. SG 38, som medlemmarna snickrade ihop i den nuvarande bowlinghallen under Simhallsbadet.

Flygverksamheten började på dåvarande K2:s övningsfält på Berga utanför Helsingborg med nämnda glidare som drogs upp med vinsch. Fältets beskaffenhet var inte den bästa, så landningarna kunde ofta vara riskfyllda när man skulle sätta sig mellan buskar, hästar och fårskockar!



Även klubbens andra flygplan var utan motor: det var Tempo i Helsingborg som skänkte klubben ett segelflygplan av typen Grunau Baby. Under 1946 fick klubben sitt första motorflygplan. Det var Nordvästra Skånes Tidningar som donerade en Piper Cub SE-ATL.

Våren 1948 fick klubben skoltillstånd, men fältet på Berga var för dåligt för skolflygning, så den första skolverksamheten bedrevs på Havgårdsflygfältet utanför Klippan.

Den 4 juni 1950 invigdes Höganäs Flygplats. Det var dir. P. E. Gummeson vid Höganäsbolaget som redan på denna tid sedan förstod åt vilket håll utvecklingen inom privatflyget skulle gå, och som stod bakom anläggandet av Höganäsfältet, ett av Sveriges största och bästa gräsfält.

Nu började verksamheten ta fart. Både klubben och privatpersoner köpte flygplan, och snart fanns det på Höganäs flygplats 10 motorflygplan och 5 segelflygplan. 1954 anordnades VM i modelflyg.

På 50-talet införskaffade en Klemm 35 SE-AKN från Ljungbyhed och denna maskin gick huvudsakligen på skolflygning. Vidare utökades klubbens flotta med ytterligare en Piper Cub SE-CGW från Norge och den användes fram till ett haveri 1960.

På 60-talet byttes flygplanflottan ut. För bogsering användes en Tiger Moth SE-CPW och för skol- och privatflygning en Cessna 140 SE-CNX och en Cessna 150 SE-CYH. Vidare fanns en MFI 9 SE-ENA som främst gick på bogsering.

1967 köptes en ny Piper Cherokee 140 SE-EZP. Under 1968 anordnades Skandinavisk Flygutställning på fältet och under en veckas tid fanns utställare i alla hangarerna och en rad aktiviteter som avslutates med stor flygdag.

70-talets början innebar en övergång till två stycken Piper Colt och en lång rad Piper Cherokee 140 SE-EYU, SE-EUH, SE-FYF och SE-GDG. Tyvärr havererade SE-EUH och SE-FYF och den ena olyckan hade dödlig utgång.

I början av 80-talet bröt sig klubbens segelflygsektion ut och bildade en fristående klubb Höganäs Segelflygklubb. 1981 var det stora evanemanget EAA Europa Fly-In med massor av besökande EAA plan. 1985 anordnades stor flygdag där huvudnumret var besök av Flygande Veteraners DC-3. Samma år hade vi SM i civil flygfemkamp. Klubbstugan började också bli för trång och 1989 invigdes en ny klubbstuga med kafeteria, briefingrum, lärarrum och skollokal samt fyra uthyrningsrum för gästande piloter. I och med denna investering lyftes klubbens verksamheten upp betydligt och antalet elever ökade ständigt under Stig Skoglunds kompetenta ledning.

Början av 90-talet karakteriserades av en ekonomisk nedgång vilket även avspeglade sig i skolflygverksamheten men under 1995 och 1996 har denna trend brutits och i dag utbildas mer än 10 elever till privatflygarcertifikat. Bokningsdator anskaffades 1992 och 1995 inreddes ett särkilt simulatorrum där IFR piloter kunde träna procedurer med programmet Elite. SE-GDG försåldes 1994 och i stället införskaffades en välutrustad Piper Warrior SE-KVT från Finland.

1995 såldes de båda egna flygplanen till NSF i Höganäs AB som äges av klubbens medlemmar. Anledningen till detta var att man önskade renodla den kommersiella verksamheten till ett separat bolag och bedriva klubbverksamheten inom klubbens ram.

Mer NSF flyghistoria här (pdf format)

Höganäs och Kullabygdens Fotoarkiv

NSF 70 ÅRs JUBILEUM (bildspel)