Nordvästra
Skånes Flygskola - UL |
Det
Ultralätta flyget (UL) är en snabbt växande sportflygningsgren
i Sverige p.g.a. sina väsentligt lägre utbildnings- och driftskostnader.
UL-flyget har utvecklats från ren hobbyverksamhet till att idag
erbjuda moderna flygmaskiner med god prestanda och bekvämlighet -
den nya lilla sportflygklassen UL-B (se bilder längre ner på sidan).
(Läs mer om den svenska UL klassen längst ner ”Vad
är då egentligen UL?”)
Flygskolan
vid Nordvästra Skånes Flygklubb är en, sedan
november 2003 av KSAK-Motorflygförbundet också en registrerad
UL-B flygskola.
Flygutbildningen
sker i egna teorilokaler och på kommunens flygfält i Höganäs
som klubben sköter och driver.
Flygskolan
har tillgång till klubbensEurostar UL-flygplan SE-VAR m/2003.
Teorikurserna håller mycket hög nivå
och vi läser tillsammans med kurserna
för privatflygarcertifikat PPL som traditionellt bedrivs i klubbens
regi. Trots att UL-B flyget är relativt nytt i Sverige har vi därför
i klubben tillgång till en liten grupp flyglärare/flyginstruktörer
med mångårig och mångfacetterad erfarenhet av flygutbildning.
TEORIKURSER BÅDE SOMMAR OCH VINTER
Du kan börja skolflyga meddetsamma efter anmälan och klarar av teorin under sommarens intensivkurs eller höst/vinter-kursen.
Studieschemat på höst/vinterkursen
anpassas med hänsyn till elever och lärare och är delvis
koncentrerat av intensivtyp.
Vi
kan erbjuda skolflygning också på veckodagar/kvällar...
(klicka
på bilden ill vänster för en större bild av ett av klubbens
skolflygflygplan Eurostar EV97 eller
här >> för en liten bildserie)
Ring gärna och snacka flygutbildning med oss, beställ tid för ett besök eller en provflygning - 042 342980
Du kan också mejla till
eller skicka in en intresseanmälan till oss direkt här >>
Både
teori och praktik samtidigt för bästa resultat
Teorikurserna
pågår traditionellt från mitten av september till slutet av
april och innehåller drygt 100 lektioner samt 3 formella prov plus
studiebesök hos någon närliggande flygledning. Efterfrågas sommarkurser i tillräcklig omfattning arrangerar vi sådan, vanligen i juni/juli.
Vi
läser alltså både höst- och vårtemin men lektionerna är fördelat på några få koncentrerade studiehelger, naturligtvis med
uppehåll för de vanliga skolloven.
Studiehjälp mm vägledning erhåller du när så
behövs direkt av teorilärarna eller skolans funktionärer.
Arbetsuppgifter och självstudier förekommer i stor omfattning.
Flygskolans
slutprov ingår i utbildningen.
Litteraturen – hela utbildningspaketet köper du enklast genom
oss.
Teorikurserna
i utbildningen omfattar:
• Luftfartyg generellt
Flygplanets konstruktion i stort. Motor- och instrumentlära.
• Flygningens grundprinciper, aerodynamik
Vad är det som gör att flygplanet kan flyga och
att du kan manövrera det..
• Luftfartssystem och flygsäkerhetsstandarder
Trafikregler för luftfarten.
Certifikatbestämmelser. Drifts- och säkerhetsbestämmelser.
• Flygradiotelefoni
(inkl formellt behörighetsprov)
Kommunikation mellan pilot och trafikledning/flygtrafik
Svenska, alternativt svenska och engelska (för utlandsflygning)
Lite radioteori samt standarduttryck, bokstavering.
• Navigation
Karta och kompass, radionavigering och lite om GPS
Det finns inga vägskyltar i luften...
• Flygoperativa procedurer
Luftrummets uppdelning. Informationssystem, bestämmelser
och procedurer för säker flygning.
• Prestanda och färdplanering
Flygplanets handbok, tabeller och prestandaberäkningar
t.ex vikt och balans, bränsleåtgång mm.
• Människans förutsättningar och begränsningar
Orienterande ämne i flygmedicin och psykologi. Stressfaktorer.
Hur du som pilot reagerar fysiskt och psykiskt.
• Meteorologi
Grundläggande om atmosfären och vädersystem. Läsa
väderkartor och tolka prognoser.
Lär dej att förstå och förutse väder och dess
inverkan på flygningen.
Vad krävs för att få börja skolflyga?
Elevtillstånd krävs enlig Luftfartsinspektionen innan regelmässig skolflygning
får påbörjas – det tar ca tre veckor att skaffa
tillståndet som gäller lika länga som läkarintyget
(se nedan).
Åldersgränsen för ett UL certifikat är 17år
men det går utmärkt att påbörja flygutbildningen
vid 16 års ålder.
Teorin kan man såklart starta med tidigare....
Du bör
som elev inte väga mer än ca 95 kg beroende på det lätta
flygplanets begränsade lastförmåga ca 175 kg inkl bränsle
Ansökan
om Elevtillstånd till Luftfartsstyrelsen görs på
särskild blankett
Blanketten får du av oss eller hämtar på internet här
>>
Bifoga till ansökanett personbevis för studier, där medborgarskap och
födelseort framgår
(ring och beställ av skattemyndigheten eller beställ via internet
här http://skatteverket.se/servicetjanster/shop/index_personbevis.html
).
Du behöver också
-
Personutredning, beställer du hos polisen som skickar den
direkt till LFS.
- Läkarintyg.
Erhålles efter godkänd läkarundersökning utförd
av auktoriserad flygläkare
(förteckning får du av flygskolan
eller hämtar på internet här
>> )
Intyget skickar läkaren direkt till LFS.
Flygningen.
Du kan börja nästan direkt ! Vi skolflyger
nästan hela året f.n. både vardagar och helger. Ej schemabundna flyglektioner efter överenskommelse med flyglärarna.
Du
behöver i din Pilot Logbook minst 20 flygtimmar varav minst 4 tim
enkelkommando (EK)
De
allra flesta brukar behöva drygt 20 timmar i praktiken. Eftersom
UL-utbildningen är kort och fokuserad så behöver man enligt
bestämmelserna sedan ytterligare 10 timmar loggad tid för att
få ta passagerare.
Vad
kostar det?
Om de olika och aktuella kostnaderna för att ta ett certifikat kan
man läsa här >>
Att som färdig certifikatinnehavare hyra ett UL-flygplan genom klubben
kostar sedan lite drygt 650:- per timme – och man betalar bara för
flygtiden i luften...
(vårt
medlemsinsats/rabattsystem ger möjlighet till reducerade timkostnader
med f.n. 50-150 kronor)
Provlektioner – en utmärkt början...
Att ta en provlektion
tillsammans med en av våra flyginstruktörer är ett bra
sätt att bekanta sig med UL-flygningen.
För
ytterligare information om UL-flyg, besök på flygklubben etc
– ring 042 342980.
eller maila din intresseanmälan till 
Vad gäller för mej som redan har eller har haft ett
flygcertifikat?
För innehavare av giltig PPL(A) eller UL-A behörighet gäller
inflygning på klassen med klass- eller flyginstruktör.
Certifikatinnehavare med utgången behörighet tränar med
instruktör och gör en ”proficiency check”. Är
behörigheten mer än 12 månader utgången så
krävs en uppflygning. Har ett äldre A-certifikatet varit utgånget
mer än 36 månader så krävs också ett teoriprov.
OBS.
Från år 2000 när JAR FCL introducerades ändrades
teoribehörighetn till att vara permanent.
För utgångna A-cert och PPL som var giltiga januari 1997 el
senare gäller enl LFI teoribehörigheten för alltid dvs
inget särskilt teoriprov krävs.
För innehavare av segelflygbehörigheter gäller liknande
smidiga inflygningsregler.
Personlig information om vad som gäller för just ditt cert/behörighet
kan erhållas av Tomas Backman, UL-inspektör, KSAK-M, telefon
08 -764 60 96 eller e-post tomas.mksak@swipnet.se
Vad är då egentligen UL ?
– vi saxar ur Motorflygförbundets UL-hemsida:
(http://www.ksak.se/M-KSAK/UL/index.html)
Allmän UL-information
UL-flygplan är flygplan som bestämmelsemässigt inte omfattas
av den internationella ICAO-konventionen (International Civil Aviation
Organisation). Flygplan som omfattas av ICAO:s regelverk brukar benämnas
“normalklassade”. Flygplan som inte fyller dessa krav klassas
under kategorin “Experiment/privat” och dit hör de ultralätta
flygplanen.
Skälet till detta är att UL-flygplanen inte
följer ICAO:s konstruktionsnormer. Det kan ge intryck av att det
inte finns normer för UL-flygplan, men så är det lyckligtvis
inte.
Varje land i Europa som tillåter flygning med UL-flygplan
har regler för hur dessa flygplan skall vara konstruerade. Dessa
regler är nationella och gäller inte med automatik i andra länder,
även om reglerna i de flesta länder i allt väsentligt liknar
varandra.
I Sverige är det KSAK:s Konstruktionshandbok som
är normerande för byggande av UL-flygplan. Denna norm är
i sin tur ett derivat av JAR 22, den internationella Europeiska normen
för konstruktion och byggande av motorsegelflygplan.
I ett avseende finns det en europeisk internationell överenskommelse
vad avser UL-flygplan och det är gränsdragningen mellan lätt
flygplan och UL-flygplan.
JAA har antagit följande regel:
Ett UL-flygplan är ett en- eller tvåsitsigt flygplan vars maximala
flygvikt för de tvåsitsiga inte får överskrida 450
kg och 300 kg för de ensitsiga. Detta avser landversion. I sjöversion
tillåts en viktsökning med 10 %. Dessutom får flygplanens
stallfart aldrig vara högre än 65 km/h.
Sverige kommer att antaga denna regel och har för
närvarande ingen egen viktsgräns för ensitsiga UL, utan
även dessa får väga 450 kg. Dessutom tillåter de
nuvarande bestämmelserna i Sverige att flygplan i sjöversion
får väga 500 kg. Vad vi däremot har, är ett krav
att alla tvåsitsiga UL-flygplan skall kunna lasta minst 175 kg inom
gällande maximal flygvikt, och minst 90 kg för ensitsiga UL-flygplan.
Högsta tillåtna stallfart är densamma i de svenska som
i JAA-bestämmelserna, dvs 65 km/h.
UL-flygplanen indelas i två klasser, A och B
Klass A är de flygplan som manövreras
med tyngdpunktsförskjutning, s.k. “Trikar” och
är en utveckling av hängflygets glidare där man försett
flygplanet med en “gondol” innehållande motor, förar-
och passagerarsäte samt landställ.
Klass B är de ultralätta flygplan som är
roderstyrda, precis som alla normalklassade flygplan.
Läget
i Sverige
Trenden för antalet UL-flygplan i Sverige är fortfarande ökande, men ökningen har mattats något. Enligt statistiken fanns vid årsskiftet 2004-2005 249 st UL-flygplan med giltiga flygtillstånd. Av dessa är 45% roderstyrda (klass B) och 55% tyngdpunktsstyrda (klass A). Antalet giltiga UL-certifikat var samtidigt 607 st. Tre nya flygplantyper har nyligen tillkommit: Voyageur II (UL-A 51), Zenair CH 601 UL (UL-B 42), Tecnam P92 Echo (UL-B 44).
Länkar
till bra information om UL på internet
KSAK
Motorflygförbundet/UL http://www.ksak.se/M-KSAK/UL/
Pilots.nu
http://www.pilots.nu/index-se.html
Swedish
Ultraflyers http://www.swedishultraflyers.se
|