Niclas och Jesper håller i kontot och tar tacksamt emot bilder med en kort text om dess sammanhang som vi kan publicera. Skicka dessa till dto@nsf.se.
Tanken är att förmedla hur det är att utbilda sig till pilot hos oss i form av bilder från skolans verksamhet. Allt från intressanta väderfenomen till en ögonblicksbild under en daglig tillsyn. Vi har alla telefonen med och det är bara fantasin som sätter gränserna kring vad som kan vara intressant.
Sök på ”nsfflygskola” på Instagram och dela gärna kontot till andra så vi når de som är intresserade av flyg!
2021-01-12 / Flygskolan
I helgen har vi vridit bana 06-24 2.5 grader österut med nollpunkt i tröskeln till bana 06. Det gör att alla koner har flyttats och ersatts med nya.
Gräset
är bortschaktat (ytan justerad) vid respektive gammal kon och
tillsvidare ersatt med hårdpackad matjord. De gamla lägena är lätta att
se, de ligger i den östra delen av banan. Undvik att taxa/landa där även
om ytan är jämn!Vi har lämnat in NOTAM enligt följande:
ESMH/HOGANASRWY 06/24 AVBL PPR DUE SURFACE CONDITIONS
PHONE +46705410593
FROM: 26 OCT 2020 06:00 TO: 20 NOV 2020 18:00
Använd gärna banan, men håll uppsikt på de bearbetade gräsytorna!
Och den heter fortfarande 06-24!
2020-10-25 / Åke K
2020-11-11 / JEP
Bana 06-24, ESMH, avstängd fr.o.m fredag 20 10 23,klockan 12.00 (L) t.o.m. söndag 20 10 25 klockan 18.00 (L)
Vi vrider banan och placerar ut de nya konerna. Bana 14-32 berörs inte, men håll uppsikt!! Läs NOTAM!
(foto EW)
2020-10-22 / Åke K
Idag var det dags. Jörg Bankert gjorde sin skilltest för sitt UL-certifikat. På ett föredömligt sätt i vackert väder genomförde Jörg uppflygningen med bravur. Vi välkomnar Jörg med varm hand in i gänget av aviatörer i Nordvästra Skånes Flygklubb och ser fram emot många härliga timmar i lufthavet tillsammans. Grattis!
2020-10-11 / Flygskolan
2020-10-06 / Flygskolan
Många känner en stor trygghet i att man inte behöver stressa för att komma hem innan det officiellt är mörkt. Den 10:e oktober kör vi igång årets mörkerflygutbildning. Passa på att lägga till en behörighet och en god portion säkerhet till ditt cert.
Årets kurs hålls av Mats (Malle) Andersson och Hans Frantzén som med lång erfarenhet guidar er igenom utbildningen. Utbildningen är öppen för dig med LAPL/PPL och är du inte redan influgen på SE-KIU så gör vi det samtidigt.
Vi börjar med teoridelen där vi går igenom mörkerflygning och de delar som skiljer sig från flygning i dager. Utrustningskrav, regler, synvillor och andra praktiska saker som gör dig till en säkrare pilot i mörkret.
Anmäl er senast till malle på 0708-56 86 80 eller till nedan mailadress senast den 6/10. Avgiften för kursen är 500:-. När du fyllt i kursanmälan och skickat in denna (snarast) till malleflygare(at)telia.com debiteras ditt pilotkonto. Klicka här för att komma till kursanmälan.
Att lägga till mörker till ditt certifikat är något som du kommer att ha stor användning och glädje av då det förlänger dina dagar i luften. Dessutom är många piloter rörande överens om att det är en av de vackraste flygningarna man kan göra. Det är lugnt i luftrummet, lugnt i luften och vyerna är ofantligt vackra. Anmäl dig nu så ses vi på klubben den 10/10.
2020-09-21 / Mats & Hans
Tycker du att det ibland är knivigt att komma till och boka/flyga SE-MDZ? Då vill vi informera om en eventuell lösning på problemet. Om du bokar en inflygning/uppflygning med Ingvar så får du också UL-bilaga till ditt certifikat som ger dig möjlighet att boka och flyga SE-VUL. Maskinen är inte lika hårt bokad som MDZ och skillnaderna mellan VUL och MDZ är inte så stora. Den största skillnaden är max totalvikt som är på 472,5 kg Något som måste beaktas när flygning sker med passagerare som då kräver mer noggrann planering för att inte starta med övervikt. Men för solo-flygningar i sektor Kullen eller övning i varvet är VULen ett mycket bra alternativ, och dessutom lite billigare än MDZ. Pris per timme för VULen är 875:- jämfört med MDZ som kostar 1074:-
Vad kostar det då att flyga in sig på SE-VUL och flyga upp för en UL-bilaga?
Räkna med att du kommer få flyga in dig på typen och därefter göra en uppflygning med Ingvar. Hur många timmar som krävs är upp till din flygfärdighet samt när Ingvar anser att du har kommit in i matchen. För dig som normalt flyger MDZ bör det inte vara mer än ett par timmar. Därefter skickas papper in till myndigheterna och du får då UL-bilaga till ditt certifikat. Så, räkna med ett par timmar á 875:- plus 400:- i lärararvode. Därtill kommer en avgift för utfärdandet om 400:-
Allt som allt 2550:- om du inte behöver mer tid i flygplanet innan skilltest. En kostnad du tjänar in på 12 timmar i luften. Men den stora vinsten är nog att du får 50% större tillgänglighet på flygplan att flyga.
Är du intresserad så hör av dig till Ingvar så bokar ni in en inflygning/skilltest.
2020-09-19
2020-09-24 / Flygskolan/MA
Nu närmar sig hösten och det har blivit dags för säsongens sista spaka-själv-helg
Lördag 26/9 och söndag 27/9 kl 10 -18 hälsar vi alla flygintresserade välkomna att titta in och prova på..
2020-05-19 / JEP