2018-05-14 / EW
Vädret kunde inte varit bättre - klubben hade bullat upp och rutinerade piloter stod redo att hjälpa, visa och förklara varför fåglarna sjunger..
HD bevakade och deras rapport/artikel finns att läsa här >>
2018-05-06 / Red
Söndagskvällen var underbar och vindstruten hade gjort sitt. Efter några rundor i varvet klev Hans ur KIU och Camilla gjorde sin första EK med en fin landning strax innan klockan 20. Vi säger ett stort grattis till Camilla till ett härligt steg närmre certet. Ett perfekt slut på en härlig försommarvecka.
2018-05-06 / /JG
Tripp, trapp, trull så var boken full.
Trissen SE-VUL, SE-MDZ och SE-KIU är nu lovliga villebråd för kapten Bergers som under vintern avlagt proven för UL-B och LAPL samt i veckan klarade av Inflygningen på PA-28:an.
Allt i Ingvars regi. Ulf hälsar och tackar för visat tålamod!
2018-05-05 / Red
Nu börjar flygsäsongen ta fart på riktig och Flygklubben arrangerar årets första "Spaka Själv-helg redan den 5-6 maj. Drop-in som vanligt...
Varmt Välkomna!
2018-04-26 / JEP
När man tänker FORMATIONSFYGNING tänker man genast på "TOP GUN" ser inne i huvudet att
man ligger sida vid sida med 2 meters mellanrum med mach 1,6.
Så är det ju inte när privatflyg flyger formation. Man flyger naturligtvis i en ordning med ett ledarflyg
som de övriga så klart har accepterat som ledarflyg. Jag har läst
att man ligger i en spridning på upp till 0,5 NM horisontalt, alltså
nästan 1 km och vertikalt upp till 100 ft eller 30 meter.
Vad skall du ha detta till?
Jo föreställ er att man gör en eskaderflygning för exempel till Danmark som är det trevliga landet på andra sidan av Öresund. Man gör en färdplan (ledarflyget) och de andra blir inskrivna i samma färdplan så formationsflygningen blir en färdplan. Ledarflyget sköter alternativ radiokommunikation och endast
ledarflyget får en transponderkod, de övriga flygplanen formationen stänger sina transponders så själva informationen uppfattas som ett flygplan. De andra
flygplanen i formationen kan naturligtvis lyssna med på radion, dessutom
kan formationen prata med varandra på "air to air" på frekvens 123,450 i
Sverige
eller 129,800 i Danmark.
Vad kan man nu få ut av detta?
Jo, du kan följa med på flygningar som du kanske inte själv känner att du är helt trygg med och samtidigt vara Pilot in Command och utveckla dina kunskaper och få större glädje av ditt certifikat.
Jag har pratat med Malle 070-856 8680 och vill gärna vara instruktör. Tag kontakt med honom om du är intresserad av att få mer utbyte av din flygning.
2018-05-01 / Per Christensen
En fin bildberättelse från en utflykt till Öland med VUL
http://wingsexplorer.com/borgholm-castle-of-oland/
2018-04-26 / Per Christensen
2018-04-26 / JEP
Nu är vårbruket igång - ytorna ska jämnas innan gräset kommit igång att växa och i år testar Lasse en vibratorvält. Ser bra ut...
2018-04-14 / Red
2017-10-25 / JEP