NSF
Nordvästra Skånes Flygklubb

Väder

Turistinfo

NYHETER FRÅN 2017-09-04 TILL 2018-03-20

EK för kapten Bergers

405

Nu är det inte första gången Ulf flyger första EK-passet utan det var sommaren 1985 då han blev medlem i klubben första gången och tog ett PPL vilket så småningom utökades med ett -B+I tvåmotor, -C och slutligen ett -D certifikat.   

Sedan dess har han avverkat ca 12000 tim i luften med en ensamflygning över Atlanten från St Louis/USA till Höganäs i en PA-28 hösten 1986, haft tre egna UL-A maskiner i hangaren (vilka det busflögs en hel del med :-)) för mellan femton och tjugo år sedan. Varit taxipilot i Höganäsbaserade Liz-Air, flugit containerfrakt (även med travhästar!) för TNT, varit på SABENA i Bryssel samt flugit på Svalbard för norska postverket. 

Det blev också tjugo lyckliga år för Ulf på BRA (Braathens), dåvarande Malmö Aviation, där han slutade och gick i pension2007 för att sluta flyga helt och hållet. Hans sista flight var i SE-VAR, en Eurostar på NSF, sommaren -07.  Därefter packade Ulf och hans tjej sin segelbåt och drog över Atlanten från Domsten till Karibien. De var sen ute och seglade runt om i världen under fem år. 

Efter 10 år på backen blev Ulf plötsligt sugen igen och gick ånyo med i klubben och har sedan i höstas gått i Ingvars hårda skola och fått gammal rost bortknackad. Innan Ulf flög i luften 1985, jobbade han till sjöss som teknisk chef i bland annat Salénrederierna under femton förmodligen spännande år fyllda av äventyr, liksom åren som pilot lär ha varit. 

Ulf meddelar att det närmar sig uppflygning och att han ser fram emot att åter få flyga hos NSF som känns lite som ett andra hem för honom.

Välkommen tillbaka i lokala flygargänget Ulf !

2018-02-14 / Redaktionen


GOTT NYTT FLYGÅR 2018 !

403

Alla våra medlemmar, kolleger, besökare och flygintresserade tillönskas riktigt sköna avkopplande helger och ett fantastiskt fint flygår 2018 (akvarellist ÅK)

2017-12-16 / NSF


Skill Test PASSED !

402

Så blev det Magnus Erikssons tur - upp till bevis i MDZ
Skolchefen Ingvar summerar nöjt den lyckade uppflygningen: 
"Bra nav under pressade förhällande med låga moln i området. Snabb överslagsberäkning i fpl mot nya mål - beräknade 18 min, rätt svar 20 min. Kontrollanten imponerad"
Kanske blir det nu en ny flygplansägare i vår flotta...

Välkommen i gänget!

2017-11-16 / Flygskolan/IR


MÖRKERSKOLNING/MÖRKERAVROSTNING

398 Nu är det dags för mörkerskolning och mörkeravrostning.
Vi är redan i full gång med mörkerskolning. Banjuset fungerar till 100%.
Kontakta någon av våra lärare för att komma igång.
Ingvar och Malle för mörkerskolning och avrostning.
Hans och Anders för avrostning.

2017-10-09 / JEP


Skill Test PASSED !

397

Nu är onsdagen 27 september 2017 en dag att minnas för Alan Hejjo som efter hård matchning av våra flyglärare och många egna timmar både på marken och i luften äntligen fick alla bitar på plats och kunde genomföra en godkänd uppflygning i MDZ

Stort grattis Alan och lycka till i karriären!

2017-10-01 / Flygskolan


TIPS för lokal flygning! Ellenhammer VFR rutt över centrala Köpenhamn.

395 wym-1506029688995Det finns en VFR rutt över centrala Köpenhamn som man kan flyga om man vill göra lite sightseeing över den den Danska huvudstaden! Idag gjorde vi en UL tur över till Danmark. Hade först tänkt flyga till Hilleröd- men de ska ha PPR flera dagar i förväg via ett ifyllt webb-formulär pga bullerbegränsningar- så vi flög till Holbeck istället. Vi hade skickat färdplan till Hilleröd först- och använde den för att komma över landsgränsen- fast vi inte skulle till Hilleröd. Den ska lämnas in en timme i förväg, och vi ville inte bli försenade när vi upptäckte att Hilleröd skulle ha PPR långt i förväg.Istället flög vi början efter färdplanen och avslutade den när vi kommit över gränsen.En stund senare bad vi om FIS (Flight information Service)- då får man en transponderkod och flygtrafikledningen varnar om man är på kollisionskurs med någon. Fin och jämn bana i Holbeck utan hinder (560x20 m gräs) - men lite "in The middle of nowhere".. Trevliga att prata med på telefon men ingen där när vi kom dit. 50DK i landningsavgift- men typiskt hade jag glömt de danska pengarna i bilen. Prövade att installera "Mobile pay" men man måste ha ett danskt telefonnummer. Rolf känner någon i klubben- vi får se om det går att betala landningsavgiften via honom. Tre stora hangarer där- så de har nog en del flygplan- och lite aktivitet på helgerna.Sen vidare genom Roskilde CTR på 1500 ft- med tillstånd från Roskilde approach! (Inte Roskilde TWR)- men Copenhagen information gav oss frekvensen.Vidare till Ellenhammer (VRP)  VFR rutt- där skickade de oss över till Kastrup TWR. Och det var inga problem att flyga rutten, som följer kanalen genom Köpenhamn. Vid bad om 1500 ft eller lägre- eftersom det ligger i CTR då och inte i TMA: et- och ut vid Tuborg VRP (Visuell Rapportings Punkt).Över sundet på 1500 ft, vi Ven. Förra gången flög vi på 2500 men var tvungna att byta till Kastrup approach på samma sträcka. 1500 ft betyder bara 2-3 min över vatten utan glidflygningsmöjlighet till land(flytvästarna var på i vilket fall).Landade i Landskrona för att byta pilot. Det syntes det varit bilkörning på banan med alla däckmärken! Det satt ett gäng vid banan som väntade på en 50-åring som gjorde rundflygning med Landskronas ny Skyhawk. De bjöd på kaffe och bulle! ????. Vi tittade i motorflyghangaren och där stod MEZen (SE-MEZ). Övertygad om att Landskrona blir nöjda med den! Det står en MFI (röd) också i hangaren som är fantastiskt fin!Sen hem till Höganäs. Hela rundan, Höganäs-Holbeck-Roskilde- Köpenhamn-Landskrona-Höganäs drog 20 liter bränsle! Det är ganska fantastiskt.Om det är någon som vill ha en co-pilot på nästa utflykt skicka ett meddelande via Messenger :-)

2017-09-21 / Joakim


Reseberättelse Höganäs till Borkum med SE-KIU

Hej!Som inspiration för andra kommer här ytterligare en reseberättelse. Vi flög till Borkum, vid Holländska gränsen. Det är en av de sydligaste Frisiska öarna. Tyvärr kom det ett stort regnområde över Nordtyskland/Danmark så det bler bara en 2-dagars utflykt. Med lite tur satsar vi på ytterligare en längre resa i oktober- denna gång mot Norge eller Åland - beroende på vädret. Om det är någon som vill hänga med så skicka ett mail! Även elever är välkomna. Alla flygningar är lärorika! Jag lär mig något varenda gång jag flyger, speciellt tillsammans med andra och på lite längre flygningar.Nedanför finns en länk till PDF dokument upplagt på Dropbox och länken till "Skånska Eskaderflygningar" där vi är några som försöker få ihop lite längre flygningar tillsammans.https://www.dropbox.com/s/9q5slrmfrplatn3/borkum%20reseber%C3%A4ttelse.pdf?dl=0https://www.facebook.com/groups/200024867089935/Om inget fungerar - skicka ett mail till mig, eller kontakta mig på Fb!Välkommen att hänga med på nästa flygning!/Joakim

2017-09-20 / Joakim


Skill Test PASSED !

391

Efter många ombokningar pga väder fick äntligen Per Strid chansen att visa att han kan flyga mer än UL-kärror.
Uppflygningen i MEZ gick som förvänt alldeles utmärkt och Per är nu ytterligare en av våra UL-piloter som utnyttjat nöjligheten att ta LAPL med stöd av tidigare flygerfarenhet

Stort Grattis Per!

2017-09-12 / Flygskolan


FFK YOUNG PILOTS PÅ LÄGER PÅ ESMH 9-10 SEPTEMBER

390 8 FFK Young Pilots har varit på läger på ESMH på utbildning under helgen. Tyvärr fick flygningen ställas in på lördagen men på  söndagen hämtades dom hem av 3 flygplan från Sjöbo och Söderslätt.

2017-09-11 / JEP


Fin dag för klubbutflykt till Endelave.

387

Promenad till byn och lunch på Kroen >>>

Sammanlagt startade 6 flygplan från ESMH på söndagsförmiddagen >>>

2017-09-04 / Lars Lökholm